Thursday 25 April 2013

PELAM EPAL


Selepas 6 tahun akhirnya berbuah. Sebelum ini berbunga dua kali tapi tak menjadi -gugur. Syukur, kali ini tiga biji semuanya. Semakin besar. Ehhhh jappp...dah macam cerita tuannya juga. Kalau dapat kembar tiga boleh jadi Triplets Story 2...huyoooo! Balik semula pada buah pelam. Tak sabar nak rasa pula...hehe...over ye!

Moral of the story, berbudilah pada tanah. Selain daripada dapat makan hasil kita juga boleh gunakan tanaman sebagai aktiviti:
  1. zikir apabila melihat kejadian ciptaan Allah swt yang indah Yang Maha Besar, daripada anak benih hidup subur membesar-berbunga-berbuah seharusnya mampu melahirkan rasa kagum dan meningkat seharusnya meningkat keimanan dan rasa syukur kita. Betapa hebatnya Allah. Begitu juga dengan rezeki yang dilimpahkan kepada kita tanda Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.  
  2. riadah seperti bersenam malah dapat cuci mata, cuci hati dan cuci minda. Sihat-cergas fizikal mental. 
  3. melatih disiplin diri buat keluarga dan latihan buat anak soleh. Hari-hari dua kali menjirus manakala 2 minggu sekali mencabut, mengcangkul rumput dan juga menaburkan baja. Pokok pun nak makanan dan vitamin ye...baru segar bugar. 


sama-kongsi,
-----{@
mrsmohd-ibu
17:40, 25 April.




No comments:

Post a Comment