Sunday 14 April 2013

MELECUR - MINYAK AKAR SERUNTUN

Al-kisah satu kejadian tragis telah berlaku minggu lepas - 5 April 2013. mrsmohd tertepis seterika  yang tengah berasap. Sakit la wehhh.. bab-bab kecederaan kulit ini mrsmohd memang sensitif. Seriau amat. Mula-mula tak rasa sakit kerana terkesima seketika. Bila tersedar cepat-cepat alirkan air dan letak ubat gigi. Apabila semakain lama semakin berdenyut - 2 hari juga. 


Menghilangkan lecur

Esoknya bila ke HASANAH terjumpa satu minyak namanya MINYAK AKAR SERUNTUN (MAS) - menghilangkan lecur. Apabila diletak MAS rasa tak sakit. Selain MAS letak juga minyak gamat cuma ada rasa pedih pedih manja. Pedih ini mungkin kerana kulit ada sedikit melecet disebabkan oleh eksiden lain huhuhu. Kemudian terjumpa pula maklumat di FB, selepas dialirkan air pada tempat melecur, tangan boleh dicelup putih telur (diasingkan daripada kuningnya) yang telah dipukul. Mengikut artikel tersebut, akan wujud satu lapisan di atas lecur. Maklumat ini tak sempay diamalkan lagi kerana diketahui selepas kejadian.


Lembutkan luka kering

Selepas luka kering, terasa gatal pula. Ada sahabat yang mencadangkan letakkan vitamin E. Kebetulan di HASANAH ada tester LOSYEN MINYAK ZAITUN. Apalagi picit 1-2 titik, hasilnya menggembirakan bila luka yang kering dan gatal menjadi lembut. Malah kulit kelihatan semakin cantik.

Namun sempat juga dapat ilmu dari kesakitan ini. Rupanya Allah jadikan kulit sebagai pelindung kepada lapisan bawah kulit. Walaupun nipis, kulit mampu menjadi penahan air dari meresap ke dalam. Tanpa kulit (kawasan melecet), apabila terkena air akan 'mengembang' (meresap air) akibatnya terasa pedih. Bagi yang manja sedikit aktiviti memasak dan membasuh agak tergendala.  Wuduk pula tiada pilihan terpaksa ditahan, cuma perlu segera dilap dengan tisu atau kain bersih. 

Memang serik dibuatnya. Itu baru sikit kalau banyak mau ada yang meraung. Pengajarannya adalah bila kita lakukan sesuatu pekerjaan hendaklah beri tumpaan 80%. Harap-harap lepas ini tak akan kena lagi. 



No comments:

Post a Comment