Thursday 14 June 2012

DIDIK ANAKSOLEH BASUH PINGGAN

Pengalaman Didik anaksoleh Basuh Pinggan

Kebiasaan tinggal di kotaraya KL, jam 6pm keluar pejabat dan paling awal pukul 7.30pm tiba di rumah. Setelah bertegur sapa seketika, ibu berkobar-kobar menuju ke dapur untuk menyediakan juadah makan malam.

“Hah! Penuhnya pinggan dalam sink.” Masa telah hampir Maghrib.
“Macam mana nak masak ni”

Alangkah berserabut kepala apabila tengok sink yang penuh. Cuba tengok sink di bawah, dapat rasakan tak keserabutan itu? Nak masak lagi, basuh pinggan lagi, kemas dapur huhuhu.

Jika berterusan begini, pastinya mengundang stress perpanjangan. Mana stress di jalan raya, penat bekerja. Sekurang-kurangnya sink yang kosong menjadi TERAPI seketika untuk kerja selanjutnya di rumah bukannya PENAMBAH STRESS. Usah gundah dan risau fikir positif, positif. 

"Idea..idea..datang cepat."

"Tiiiiing!"

Anak2 perlu dididik lebih BERDISIPLIN dan BERTANGGUNGJAWAB. Mulai esok setiap orang mesti basuh pinggan masing-masing setelah selesai makan.

Syaratnya:
  1. Pemantauan dan peringatan berterusan perlu dibuat.
  2. Di peringkat awal kena pastikan sesiapa yang habis makan dulu perlu membasuh pinggan sama ada pinggan yang digunakan atau pinggan yang telah ada di dalam sink. Jika tidak, anak soleh yang seterusnya juga akan membiarkan pinggan tidak berbasuh. Pinggan pasti bertimbun lagi. 
  3. Pastinya ibu bapa adalah mereka yang utama perlu mematuhi syarat ini.
Alhamdulillah, walau mengambil masa beberapa hari dipraktikkan amalan basuh pinggan telah menjadi AMALAN RUTIN bagi setiap orang dalam keluarga. Peraturan ini dikecualikan bagi anaksoleh4 yang baru berusia 5 tahun pada 2009. 




Berbeza bukan! Sekarang ibu dapat memasak dengan lebih tenang. Dalam masa yang sama anak-anak dapat dididik agar lebih berdisiplin dan bertanggungjawab. Alhamdulillah, moga idea-idea yang baik dikurniakan oleh ALLAH berterusan buat ibu2soleh sekalian :)

IbuTiri*baik
15.06.2012

No comments:

Post a Comment